مراقب بیماری‌های رایانه‌ای باشید

مراقب بیماری‌های رایانه‌ای باشید

 

خشکی و خستگی چشم، دردهای عضلانی، درد مچ دست، درد شانه و بازوها، درد گردن، کمردرد و خمیدگی پشت از عوارض کار زیاد و طولانی مدت و نادرست با رایانه است.
 
هرچند رایانه ها، جزو لاینفک زندگی امروز شده اند و بسیاری از شاغلان در ادارات و شرکت ها ، ساعات زیادی از وقت خود را پشت این دستگاه ها می گذرانند اما کار مداوم با رایانه ها می تواند عوارض خطرناک و متعددی را برای کاربران ایجاد کند.

یکی از بیماری های ناشی از کار با رایانه ، سندرم بینایی رایانه ای است چنانکه سازمان نظام پرستاری در این باره هشدار داده است که نشستن بیش از دو ساعت در روز ، پشت رایانه، احتمال ابتلا به سندرم بینایی رایانه‌ای را افزایش می دهد.

مهم ترین علایم این بیماری ، خستگی چشم، خشکی و تحریک پذیری چشم، خستگی عمومی بدن و سردردهای مکرر است.
علاوه بر بیماری های چشمی، کاربران رایانه، دست‌، بازو، پشت و گردن خود را عموما در یک حالت ثابت قرار می‌دهند که این عمل موجب وارد شدن فشار زیاد در مدت زمان طولانی روی ماهیچه‌ها و تاندون‌های فرد می‌شود و در نهایت می‌تواند به مشکلات عضلانی و مفصلی منجر شود.

**چگونه از بیماری های ناشی از کار با رایانه پیشگیری کنیم؟
کارشناسان بهداشتی به کاربران رایانه توصیه می کنند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های چشمی به طور مداوم پلک بزنند چراکه با این کار اشک در چشم جریان پیدا می‌کند و نه تنها از خشکی چشم جلوگیری می‌کند، بلکه به طور طبیعی خاصیت درمانی دارد.
همچنین توصیه می شود بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با رایانه ، ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای در مسافت شش متری خیره شد تا چشم ها استراحت کنند.

کاربران رایانه باید از وجود نور مناسب در محیط مطمئن شوند. بهتر است نور مناسب از بالای سر و در محدوده میز کار بتابد و نباید به خود فرد بتابد. همچنین باید صفحه مانیتور را طوری قرار داد که نور پنجره یا چراغ در آن منعکس نشود.

موقعیت مناسب قرار دادن مانیتور، ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین‌تر از سطح چشم ها است که ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر هم باید از چشم‌ها فاصله داشته باشد.

متخصصان بهداشتی به کاربران رایانه توصیه می کنند که از میز مخصوص رایانه با عرض و ارتفاع استاندارد استفاده کنند تا ستون فقرات، آسیب نبیند.

نشستن صحیح پشت میز کار از دیگر عوامل موثر در پیشگیری از بیماری های ناشی از کار با رایانه است ؛ پشت میز کار، کمر باید صاف شده، شانه ها به عقب رفته و قسمت فوقانی صفحه نمایشگر باید با چشمان در یک راستا قرار گیرد.

پشتی صندلی باید به عقب برده شده و به کمر زاویه بیشتر از ۹۰ درجه داده شود؛ هنگام تایپ کردن، بدن باید در یک وضعیت متعادل و مناسب نگه داشته شود. در این وضعیت مچ دستان باید اندکی از آرنج، پایین تر باشد.
به گزارش ایرنا اگر افراد مدت زیادی مشغول تایپ کردن هستند باید برای چند لحظه مچ دستان خود را به صورت دایره وار چرخانده و ورزش دهند. این عمل از ابتلا به نوعی بیماری در مچ دست موسوم به سندروم تونل کارپال جلوگیری می کند.
هنگام نشستن پشت رایانه ، پاها باید از زانو خم شده و کف پا را صاف روی زمین قرار داده یا روی یک چهارپایه یا زیرپایی مناسب قرار داده شود.

کارشناسان بهداشتی به کاربران رایانه توصیه می کنند هر نیم ساعت یک بار از جای خود بلند شده و با حرکات کششی بدن خود را نرمش دهند یا برای چند لحظه قدم بزنند.

همچنین توصیه می شود کاربران رایانه ، ساق پاهای خود را کشیده و در این هنگام برای چند لحظه از نگاه کردن و خیره شدن به صفحه نمایشگر بپرهیزند. این عمل باعث جلوگیری از ایجاد لخته های خون در پاها می شود؛ لخته شدن خون در کاربران میانسال رایانه بسیار معمول است.

کاربران رایانه باید یاد بگیرند که چگونه اعضای بدن خود را نرمش دهند. آنان برای نرمش دادن گردن باید، سر خود را به جلو و عقب و چپ و راست و طرفین خم کنند و هرگز سر خود را در اطراف گردن به صورت دایره وار نچرخانند چراکه این عمل باعث صدمه دیدن مفاصل گردن می شود.

به کاربران رایانه توصیه می شود هر چند لحظه یک بار چند نفس عمیق بکشند و اگر این امکان وجود دارد در هوای آزاد نفس بکشند تا مقداری هوای تازه وارد شش ها، شود.

کاربران رایانه برای نرمش پاها می توانند حین نشستن پشت رایانه، پاهای خود را روی پنجه برده و دوباره روی زمین بگذارند و این کار را تا زمان خسته شدن پاها و به مدت یک ساعت، انجام دهند چراکه این حرکت باعث تقویت ساق پاها می شود .

کارشناسان بهداشتی به کاربران رایانه توصیه می کنند که یک بطری آب در کنار خود داشته و هر نیم ساعت، آب بنوشند.اگر کاربران رایانه این عمل را بطور دایم انجام دهید احساس خواهند کرد که هوشیارتر بوده و در طولانی مدت به کاهش وزن آنها کمک می کند.

منبع:آی تی انالیز

آپلود عکس رایگان و دائمی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:مراقب بیماری‌های رایانه‌ای باشید,راینه ای,بیماری,, | 12:56 | نویسنده : خروسباشی |